Share

Stresul a fost denumit „boala secolului douazeci” ( ne spune Andrew Goliszek, in cartea Invingeti stresul) si se crede ca el a provocat mai multa durere decat orice altceva cunoscut de medicina moderna. Si, indiferent daca ne dam seama sau nu de acest lucru, pentru majoritatea dintre noi a devenit un obicei de care, se pare, nu mai putem scapa.

De ani de zile, medicii ne atrag atentia asupra faptului ca stresul dauneaza sanatatii noastre, dar in ciuda tuturor avertismentelor referitoare la stres, ne este atat de greu sa scapam de el si sa invatam, pur si simplu, sa ne relaxam.

O lista incompleta de boli despre care se crede ca ar fi, in parte, rezultatul expunerii la stres pe termen lung cuprinde: bolile de inima, hipertensiunea, bolile de rinichi, arteroscleroza. In ultimii 10 ani, s-a ajuns la concluzia ca si durerile de spate, durerile de gat, urticariile si ulcerul sunt legate de stres. Stresul in sine nu este cauza bolii, dar participa la slabirea sistemului imunitar.

Primul pas in actiunea de indepartare a stresului il facem recunoscand anumite simptome care avertizeaza ca trupul nostru este suspus stresului.

Simptome fizice: dureri de cap, gura sau gat uscat, ameteala, dificultati de vorbire, dureri de spate, dureri musculare, slabiciune, constipatie, indigestie, dureri de stomac, diaree, stari de greata, dificultati in inghitire, castigul sau pierderea in greutate, transpiratie excesiva, alergii exagerate, oboseala cronica, stare de somnolenta, tensiune ridicata, incheieturile umflate, dureri faciale sau de maxilare, respiratie rapida sau dificila, predispozitie la accidentari, stari gripale frecvente.

Simptome emotionale: iritabilitate, trecere rapida de la o stare la alta, stari depresive, agresivitate neobisnuita, cosmaruri, comportament impulsiv, pierderea capacitatii de concentrare, sentimente de neajutorare sau de frustrare, iritarea pe motive minore, furia, comportament nevrotic, panica, autoizolare, gandire incoerenta, stari de neliniste, reprize repetate de plans, lipsa interesului sexual, perioade de confuzie, incapacitatea de a lua decizii.

Simptome comportamentale: scrasnitul dintilor, incruntarea, roaderea unghiilor, fumatul excesiv, batutul din picior sau din deget, excesul de medicamente prescrise, consumul excesiv de alcool, rasucirea parului pe deget,  mancatul nervos, regimul alimentar neselectiv, mersul in lungul si in latul camerei, incetineala cronica, meditatia prelungita, neglijarea propriei infatisari, schimbarea brusca a obiceiurilor sociale.

Recunoasterea semnelor minore, aparent neimportante, pot duce la constientizarea surselor stresului nostru, reusind astfel sa impiedicam aparitia simptomelor serioase si sa controlam mai usor tensiunea care are tendinta de a ne subjuga.

Una dintre cele mai bune modalitati de a identifica reactiile organismului nostru la stres sau cauzele ascunse ale acestuia este sa tinem un jurnal al stresului pe o perioada de cel putin doua sau trei saptamani.

Jurnalul trebuie sa arate ca un tabel cu patru coloane: momentul din zi, simptomul, activitatea imediat urmatoare, activitatea care il preceda.

Imediat ce ati observat un simptom al stresului, trebuie sa-l treceti in jurnal, impreuna cu ora la care a aparut, ceea ce faceati, ceea ce gandeati in momentul respectiv, fara a omite, totodata, activitatile si gandurile ce au precedat simptomul.Este foarte important sa luati in considerare gandurile si activitatile fizice, deorece gandurile sunt potentiale cauze.

Psihologul Andrew Goliszek este de parere ca pentru a transforma stresul din negativ in pozitiv exista mai multe metode fundamentale pentru schimbarea atitudinii, care vor duce rapid la tehnici de controlare a acestuia in doar 60 de secunde.

  1. Vorbiti cu dumeavoastra insiva intr-un mod pozitiv. De fiecare data cand va aflati intr-o situatie stresanta, acordati-va un minut pentru a gasi ceva pozitiv in intamplarea respectiva. Orice situiatie, oricat de rea este, tot are ceva bun in ea. Cel mai rau lucru pe care il putem face este sa vedem doar partea negativa.
  2. Imaginati-va rezultate pozitive. Cand suntem stresati, avem obiceiul de a vizualiza ceea ce ne asteapta, ceea ce o sa se intample.Opriti-va si acordati-va 60 de secunde pentru a va gandi la un rezultat pozitiv, imaginati-va o reusita si solutia iesirii dintr-o situatie stresanta va veni in mod natural.
  3. Fiti suficient de flexibil astfel incat sa va puteti adapta.Ar trebui sa ne schimbam fara nici o ezitare modul in care abordam problemele. Fiind flexibili, s-ar putea sa gasim o metoda mai buna pentru a ne atinge scopurile. Ar trebui sa avem intelepciunea si curajul de a face lucrurile mai bine.
  4. Gasiti-va timp pentru a va relaxa. Putini oameni pot lucra mai mult de trei sau patru ore fara sa le scada capacitatea de concentrare. Dupa cateva ore de munca, avem nevoie de o pauza pentru a ne relaxa si a reveni la o stare mai buna a mintii. Acordati-va un minut pentru a va programa pauza de pranz, cina si ora de distractie. Rezervand timp pentru propria persoana, ne simtim importanti si avem sentimentul propriei noastre valori. Privindu-ne pe noi insine ca pe niste persoane deosebite, in mod automat privim viata mai in roz si putem profita de capacitatea de a ne schimba atitudinea.
  5. Stabitliti care sunt momentele din zi si din noapte in care lucrati cel mai bine, precum si ambientul in care va simtiti cel mai bine. Majoritatea oamenilor muncesc foarte bine fie ziua, fie noaptea. Stabiliti orele pe parcursul carora munciti cel mai bine si aranjati-va in asa fel programul incat sa coincida pe cat posibil cu perioda respectiva si sa efectuati activitatile in momentele in care dispuneti de maximum de energie.
  6. Faceti miscare. Sportul este una dintre cele mai bune modalitati de a scapa de stres si de neliniste. El nu numai ca ne face sa ne simtim plini de energie, de forte proaspete, dar ne si intareste sistemul imunitar. De asemenea, miscarea elibereaza endorfina, care nu numai ca domoleste durerile fizice, dar ne induce si o stare euforica.
  7. Nu va ganditi prea mult la trecut. Nu putem schimba in niciu un fel trecutul, ci numai prezentul si, poate, viitorul. In loc sa ne facem griji cu privire la lucruri care au avut loc in trecut, ar trebui sa ne gandim cum am putea folosi in mod pozitiv experienta intamplarilor trecute: ” In regula, n-am vrut sa fac asa. Am sa tin cont de asta data viitoare.” Apoi, e necesar sa dam uitarii intamplarea respectiva si sa ne concentram asupra unor lucruri mai importante.
  8. Modificati sau evitati pe cat posibil anumite situatii. Cu totii avem unele trasaturi de caracter care, pur si simplu, nu ne permit sa ne adaptam la anumite situatii, chiar daca ne schimbam punctele de vedere si comportamentul. In astfel de cazuri, trebuie sa modificati sau sa evitati conjunctura respectiva. S-ar putea ca acest lucru sa se dovedeasca dificil, mai ales daca este vorba de meserie sau cariera; totusi, majoritatea oamenilor vor constata ca utilizarea tehnicilor pentru controlarea stresului in 60 de secunde ii va ajuta sa-si imbunatateasca adaptabilitatea si, astfel, sa devina capabili sa faca fata celor mai dificile situatii.

Transformarea intamplarilor cu efecte negative in experiente pozitive necesita schimbarea gandirii si a comportamentului nostru. Indiferent de tipul nostru de personalitate, pentru a ne crea un stil de viata care sa tolereze stresul, este obligatoriu sa ne adaptam la stres, schimbandu-ne comportamentul.

 

Daca ti-a placut articolul, distribuie-l, ca sa-l vada si prietenii tai.

Te astept cu drag si pe Pagina mea de Facebook, like-ul tau imi va umple  sufletul de bucurie.

 

 

 

Sursa foto

 

Facebook Comments
Share